Interviu cu Marius Olteanu despre Monștri.

0
483
blank

Monștri., (2019), sub regia lui Marius Olteanu spune povestea unui cuplu care vrea să fie „așa cum trebuie” pentru o societate care este departe de a fi așa cum trebuie. Rolurile principale sunt jucate de: Judith State, Cristian Popa, Alexandru Potocean și Serban Pavlu.

Marius Olteanu a avut amabilitatea de a acorda un interviu portalului Artă și Artiși Vizuali.

Care este povestea implicării tale în lumea filmului?

Cred că mi-am dorit dintotdeauna să spun povești. În momentul în care am simțit că pot face lucrul ăsta mai bine prin imagini, m-am îndreptat spre o școală de film, ca să învăț cum se face. Înveți însă cum se face în fiecare zi și zilele în care înveți sunt zilele cele mai bune. Dar asta am descoperit mai târziu.

Ai o anumită predilecție sau o temă preferată pentru filmele tale?

Vreau și sper că pot prin filmele mele să mă apropii de oameni, să încerc să îi descopăr și să îi înțeleg. Probabil pentru că în viața de fiecare zi simt că fac asta cu un mare efort. Și știu că mulți dintre noi nu suntem dispuși de obicei să facem efortul ăsta. Filmele prezintă și avantajul ăsta – poți în două ore să beneficiezi, într-o formă concentrată, de gândurile și căutările de câțiva ani ale altui om.

Câteodată, în calitate de artiști, lucrurile din viața noastră fac parte din expresia artistica. Simți că faci asta?

Cred că demersul meu artistic este unul personal, dacă ceea ce scriu sau filmez nu mă face să simt ceva, nu merită efortul de a fi arătat altora. Probabil că asta înseamnă și că viața mea se infiltrează în ce și cum spun. Nu cred oricum că se poate altfel.

Blocul est-european abundă cu subiecte de natură socială care in occident sunt oarecum uitate. Ce te-a motivat să aduci in sfera metafizica societatea romanesca in cadrul filmului Monstri.?

Eu cred că povestea din Monștri. este în fond una universal valabilă – cum faci să te accepți tu pe tine atunci când normele nu fac asta? Nu cred că în esență societatea occidentală este mult mai tolerantă, cred doar că este mai educată și se controlează mai bine. Am avut și în Franța și în Belgia și în Luxemburg spectatori pentru care afirmarea propriei sexualități în fața celor apropiați este un tabu. Dar până la urmă chiar dacă detaliile poveștii dau originalitatea filmului, problema despre care vorbește filmul meu este mai amplă și nicăieri complet rezolvată – unde sunt limitele acceptării?

Ce fel de echipament luați pe platourile de filmare? Cameră preferată, obiectiv preferat?

Am filmat Monștri. cu Arri Alexa, cu obiective Zeiss Super Speed MK II de 35mm și 50mm – în principal pentru că 70% din film se întâmplă noaptea și aveam nevoie de obiective luminoase. Deasemenea, Luchian Ciobanu, directorul de imagine al filmului, apreciază aceste obiective pentru factura pe care o dau imaginii. Cred oricum că fiecare cameră și set de obiective trebuie alese funcție de necesitățile proiectului. Noi în Monstri. am vrut o imagine mai caldă, mai poetică.

Asa, per total, cat timp a luat pentru a crea în Romania, unde știm cu toții ca nu e chiar lesne, filmarea și montajul filmului Monștri.?

Am început scrierea scenariului în 2016, am filmat în aprilie-mai 2018, am montat cu intermitențe până în noiembrie 2018 iar filmul a avut premiera la Berlinală în februarie 2019. Deci aproape trei ani. Respectiv un an și jumătate de producție efectivă.

Reușești să surprinzi momente extraordinare de emoție și dramă crude cu personajele tale din Monstri. Am mai văzut filme care tratează subiecte dificile din societatea noastră, dar nu oferă o soluție cu adevărat. Crezi că Monstri. oferă cumva un răspuns la identitatea personala și cea sociala, la dualitatea dintre ele și amprenta pe care o poate avea societatea asupra acesteia?

Nu am vrut să ofer răspunsuri cu filmul meu. Cred că fiecare om și fiecare viață au răspunsurile proprii, adaptate la propria realitate. Mă deranjează foarte tare când mai citesc în critici și comentarii despre cum anumite personaje din film sunt conturate grotesc, ignorând faptul că judecata asta aparține celor care au scris și comentat, nu autorului. Foarte puțini spectatori fac un drum mai lung decât cel al suprapunerii realității filmului cu propria realitate. Poate că personajele alea “grotești” sunt văzute într-un moment delicat al vieții lor, poate circumstanțele scot ce e mai rău din ele, poate că motivația lor, în ciuda manifestării, este una bună. Judecăm superficial și prea rapid și poate ăsta e unul din mesajele clare și asumate ale filmului.

În actualul climat de finanțare a filmului romanesc, cât de greu este realizarea unui film?

Este greu. E greu și pentru că nu mai există un circuit normal al filmului, în care dincolo de festivaluri el să aibă un public care să justifice investiția în respectivul produs. E frustrant să vezi cum publicul nu vrea “să-l doară capul”, vrea distracție și mesaje gata mestecate, glume, mașini și țâțe. Generalizez aici, din fericire mai există si oameni care văd filmul ca pe ceva mai mult decât pauza dintre shopping și McDonald’s.

Poveste-mi un pic despre fluxul de lucru abordat, începând de la concept până la aplauzele publicului?

Este o întrebare foarte generală. Ce pot să spun e că nu am vrut în niciun moment cu filmul ăsta să simt că mint, că realitatea de pe ecran nu e ce cred, ce simt, ce caut. Monștri. este un film sincer și cred că asta au și apreciat cei mai mulți dintre cei cărora le-a plăcut.

Cum a fost primit Monstri. in Romania?

Din păcate a intrat în accepțiunea publicului larg în categoria aia de film românesc greu, lent, în care nu se întâmpla nimic. Dar asta pentru că suntem o țară de oameni fericiți și fără probleme. Glumesc. A avut publicul lui, unul restrâns, e drept, dar un public deștept și care nu își refuză dreptul la emoție și la căutare. Am sentimente amestecate legat de recepția filmului în România, dar cred că atât am putut cu toții și acum e timpul pentru altceva.

Ce sfaturi ai pentru cineaștii care abia încep, sunt la început de drum?

Nu prea cred în sfaturi pentru că fiecare are propriul drum și propriile căutări. Făcând o sumă a celor mai utile sfaturi pe care le-am auzit în ultimii 20 de ani aș spune că pregătirea unui proiect pare să fie un lucru bun și că e bine să nu te îngrași. Cam asta.

(credit imagini: Adi Marineci)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.