Mai jos este ilustrat un exemplu (al meu) de fișă de montaj pentru un scurtmetraj: Fața galbenă care „râde”, regia Constantin Popescu. Mai toate examenele din cadrul ciclurilor de studii care includ video/film vor consta la un moment dat în cererea creării unei fise de montaj.
Mie, cea mai lesne metodă de create a unei fise de montaj a fost lucrul pe A3, poziție verticală (mai mult spațiu de lucru e mereu binevenit) pentru a putea vedea întreaga poveste în ansamblu.
Primul lucru care trebuie efectuat este împărțirea pe secvențe (dacă este cazul, căci multe scurt-metraje au doar o singură secvență) și apoi secvențele pe cadre (fotograme).
C. | De la fotograma: | Descriere conținut | Încadratura(ile) | Mișcarea(ile) de aparat |
00:00:00:00 | Imagine monocroma | – | – | |
00:00:05:23 | Apare și dispare în fondu producătorul. | – | – | |
00:00:08:07 | Imagine monocroma | |||
1 | 00:00:08:16 | Plan detaliu cu geamul unei uși. Se aud pași, al căror sunet este în crescendo. Intră în cadru primul personaj principal (Luminița Gheorghiu), dinspre stânga. Comunică cu cineva (Teodor Corban) care este în spatele ușii. Îl roagă să iese să o ajute căci “nu se descurca”. Acesta din urma ii spune ca nu poate încă ieși și ii spune să înceapă ea (nu știm încă ce) iar ulterior convin ca ea să ii citească de pe foaia de instrucțiuni. Apoi iese din cadru tot spre stânga, să meargă să apese pe “butonul mare albastru”. | Plan detaliu – fereastra ușii. Prim plan – personajul principal | Filmare din mana, static (mă rog, relativ, ca se mișcă ușor). Nu sunt mișcări de aparat altele decât cele cauzate de ținutul pe umăr. |
00:00:38:20 | Rough cut, fundal negru, apare și dispare din fondu titlul filmului, rough cut. | – | – | |
2 | 00:00:44:21 | Personajul intra în încăpere grăbit, se așează pe scaun. Initial, nu găsește butonul, dar mai apoi, după câteva replici schimbate cu soțul, îl găsește “acolo jos pe cutia argintie, sub birou”. Pana la urma apasă pe el. Aici avem “Am apăsat” prima oara! | Plan american, personajul iese și reintra în el. Plan mediu, descriptiv la birou. Profil fata de unghiul de stație al camerei. Când citește și urmează să se aplece avem semi-profil, apoi plan de urmărire a mâinii drepte (degetul arătător – important) care urmează să / și apasă pe “buton”. Cadrul este mai larg, descriptiv. | Panoramare de urmărire stânga dreapta, unghi fix (rotire de trunchi, fără mișcarea picioarelor). Panoramare verticala descendenta apoi ascendenta (când urmărește mana). |
3 | 00:01:25:18 | Sorin, “contemplând” în baie, se interesează ce s-a întâmplat după apăsarea butonului. Soția, îl roagă iarăși să vina însă el o îndeamnă să se uite la ce scrie “acolo”. | Plan mediu, descriptiv. | Nu sunt mișcări de aparat altele decât cele cauzate de ținutul pe umăr. |
4 | 00:01:36:12 | In timp ce soția asculta instrucțiunile soțului, monitorul se aprinde. Ea îl anunța ca “e albastru, s-a deschis” și citește instrucțiunile mai departe. | Plan mediu strâns, cu amorsa (spatele monitorului) | Idem |
5 | 00:01:48:14 | Revenim la cadrul cu Florin. Acesta asculta ceea ce soția citește de pe instrucțiuni care spun să apese cu mouse-ul pe icoana galbena care rade iar el o îndeamnă să “dea”. | Plan mediu, descriptiv. | Idem |
6 | 00:01:57:08 | Ea nu înțelege ce trebuie să facă mai exact, el ii explica ca trebuie să fie “ceva cu” doua butoane. Nu știe pe care din butoane să apese și spune ca nici nu scrie. | Plan mediu strâns, cu amorsa (spatele monitorului) | Idem |
7 | 00:02:14:04 | Soțul aflând ca nu scrie pe care buton trebuie apăsat o îndeamnă să apese pe acela care e “mai la îndeamnă”. Se aude în fundal vocea soției: “Am apăsat” iar Florin se întreabă dacă s-a întâmplat ceva. Aici avem “Am apăsat” a doua oara! | Plan mediu, descriptiv. | Idem |
8 | 00:02:22:11 | Nu s-a întâmplat nimic, expresia faciala denota dezamăgirea. | Plan mediu strâns, cu amorsa (spatele monitorului) | Idem |
9 | 00:02:34:06 | Dialogul dintre cei doi continua spre rezolvarea misterului. | Plan mediu, descriptiv. | Idem |
10 | 00:02:37:13 | Soția se ridica și iese din cadrul fix, se îndepărtează, pentru a-și lua ochelarii ceilalți. | Plan mediu cu amorsa care se transforma în plan descriptiv după ce iese ea din cadru. | Punctul de stație nu se schimba, nu urmărește personajul. |
11 | 00:02:41:06 | După mica vina a „lubenitei”, Florin, ușor consternat, dorește să se ridice dar e nevoit să se așeze la loc în timp ce soția citește cum trebuie să dea click pe desenul care rade… (n.a. splendida faza) | S-a schimbat planul, avem: Prim plan semi-profil, stânga. | S-a schimbat punctul de stație, dar tot fix este. |
12 | 00:03:16:15 | Iconița e găsita, în sfârșit… | S-a lărgit putin planul mediu, avem și lampa în cadru. | Punct static. |
13 | 00:03:23:19 | Uneori diacriticele sunt binevenite căci nu se știe prea exact dacă e fata sau fata. | Prim plan semi-profil, stânga. | Static. |
14 | 00:03:35:17 | Nu se întâmplă nimic nici după ce a dat click, ei ii este teama ca strica calculatorul. Nu vor să cheme “copilul de la 2” să nu se facă “de ras”. | Plan mediu, descriptiv din profil la birou. Am putea spune ca avem un cadru de doi… ea cu monitorul… (metaforic). | S-a schimbat punctul de stație, dar tot fix este. Avem pe la 00:04:00:12 o ușoară panoramare dreapta stânga apoi stânga dreapta când se lasă pe spate în scaun și revine. |
15 | 00:04:25:09 | Tot nu s-a întâmplat nimic, tot “albastru” a rămas. | Se revine la prim planul din cadrele anterioare (cea cu spatele monitorului). | Nu sunt. |
16 | 00:04:34:03 | Soțul da să iasă dar se așează la loc, e o mica comedie ci fereastra de pe monitor și cea a balconului. | Prim plan cand da să iasă pe ușa, semi-profil amorsa ușa și peretele cand se așează înapoi pe vasul de toaleta. | Nu sunt mișcări de aparat altele decât cele cauzate de ținutul pe umăr. |
17 | 00:05:01:11 | Mioara, încearcă iarasai la insistentele lui Florin. | Plan mediu descriptiv. | Idem |
18 | 00:05:35:05 | Dialogul continua, Florin se ridica și da să iasa să o ajute. | Semi-profil dreapta, amorsa usa și peretele (mediu spre PP – e undeva intre) | Idem |
19 | 00:05:57:06 | Ea aproba. | Plan mediu, descriptiv, amorsa spatele monitorului. | Unghiul de stație s-a deplasat ușor spre dreapta, nu mai vedem lampa, dar tot fix rămâne. |
20 | 00:06:02:04 | Soțul intra în cadrul static și camera îl urmărește pana ajunge la birou. | Plan descriptiv, panoramic pe plan mediu. Cadru de doi la finalul cadrului. | Panoramare de urmărire stânga dreapta, unghi fix (rotire de trunchi, fără mișcarea picioarelor) |
21 | 00:06:10:20 | “Da să vad, ca dacă citești tu nu vad!” (aduce un plus de comic, sau mai bine zis haz de necaz) – recitește exact ce a citit ea. | Prim plan cu cadru de doi, amorsa: spatele monitorului și lampa. | Nu avem mișcare de camera propriu-zisa, deși, camera fiind ținută în mana sunt ușoare mișcări care au menirea să nu iasă el din cadru (spre stânga) dar probabil și să dea un plus de dinamicitate disputei dintre cei doi. Ar fi fost sec să nu se miște camera. |
22 | 00:08:26:15 | Florin s-a ridicat să își caute ochelarii iar Mioara îl urmărește. Se reîntoarce și reîncep tastarea. Pare să se schimbe rolul celui care citește instrucțiunile… spre deliciul Mioarei. După introducerea parolei, începem să ne dam seama de fapt ce se întâmplă. “E Alex”? | Plan mediu larg, descriptiv. După ce se re-așează la birou avem cadru de doi, semi profil. | Camera fixa. |
23 | 00:09:52:05 | Își dau seama ca în sfârșit, au reușit să se “conecteze” online cu fiul lor, Alex. | Prim plan din profil cu ea, el în amorsa. | Panoramări repetate stânga dreapta intre părinți și monitor. Motivație dramaturgică. |
24 | 00:10:16:08 | Vedem doar fetele celor doi părinți, expresiile acestora prin panoramări în prin plane succesive. | Cadrul începe cu un prim plan (aproape GP) pe tata, pan DR-ST spre mama, pan ST-DR cu PP de doi. | Panoramare stânga dreapta apoi dreapta stânga. |
25 | 00:10:33:02 | Apare Alex într-o fereastra de “Messenger” care le face cu mana. Părinții încearcă să comunice cu el. | Monitorul este în plan detaliu –tehnic avem un obiect electronic în detaliu, amorsa tatăl lui Alex, avem „picture in picture”; | Nu sunt mișcări de camera. |
26 | 00:10:41:02 | Părinții sunt fericiți și uimiți în același timp și se transforma total, debordând a iubire și dor. Încearcă în zadar să vorbească cu fiul lor vorbind mai tare. | Prim plan, cadru de doi, amorsa coltul monitorului. | Nu sunt mișcări de camera. |
27 | 00:11:00:17 | Părinții își dau seama ca Alex nu ii poate auzi. Mama începe să citească ce i-a scris fiul. | Plan detaliu – tehnic avem un obiect electronic în detaliu, amorsa tatăl lui Alex. | Camera se mișcă extrem de puțin, (justificat) atât încât Începem să vedem ce a scris Alex. |
28 | 00:11:08:14 | Citirea continua, mama uita ca nu au microfon și totuși încearcă să vorbească verbal cu Alex. | Prim plan, cadru de doi, amorsa coltul monitorului. | Camera fixa. |
29 | 00:11:42:24 | Mioara își roagă soțul să ii scrie lui Alex ca îl iubesc. | Plan detaliu pe monitor, scris și caseta de text. | Idem |
30 | 00:11:48:08 | Încep să scrie mesaje și poarta și ei un dialog intre ei. | Prim plan, cadru de doi, amorsa coltul monitorului. | Idem |
31 | 00:12:26:24 | In “chat-”-ul avut, mama lui Alex ii spune soțului ei să nu ii spună la Alex ca a avut ceva cu inima. Finalul cadrului este fabulos și plin de înțelesuri: “Întreabă-l dacă poate lasă calculatorul deschis să îl putem vedea tot timpul!”. | Plan mediu larg, cadru de doi, semi profil. | Idem |
00:13:41:19 | Black în, unde ne este prezentat genericul. |
Mai jos aveți partea a doua a tabelului. Teoretic, aceasta vine in completarea primei părti. Se poate copia si pune cele doua tabele una lângă alta in Excel. În articol s-a optat pentru această formă de redare în scopul lizibilității acestea.
C. | De la fotograma: | Axul privirii | Înălțimea camerei | Alte observații, eventuale greșeli, racorduri | Alte elemente de natură vizuală (inclusiv sunet), elemente care contribuie la spunerea poveștii/tipuri de „cut”-uri întâlnite. |
00:00:00:00 | – | – | Nu avem sunet de fundal | ||
00:00:05:23 | – | – | Tot filmul este filmat cu camera ținută în mână, pe peliculă Kodak. | Textul are un tremurat ușor, la fel cum va avea camera. Font alb pe backgroung negru. | |
00:00:08:07 | |||||
1 | 00:00:08:16 | Stânga-dreapta când vorbește înspre ușă, dreapta stânga când nu vorbește cu el, de sus în jos când citește. | Unghi normal | Zgomotul de fundal, pare a proveni de la un ventilator din baie dar și motorașul care învârte pelicula de înregistrare. Mai avem și pista de sunet a cooler-ului calculatorului. Toate formează un soi de racord nederanjant. | Miscarea camerei și zgomotul de fundal este în concordanta perfecta cu neliniștea femeii. Notă: Stiu ca nu se recomanda filmatul din mana decat dacă modul filmarii corespunde cu starea personajelor. => a fost un act intentionat. |
00:00:38:20 | – | – | – | Font de masina de scris, acompaniat de sunetul unei masini de scris. | |
2 | 00:00:44:21 | Dinspre personaj spre birou (denota importanta acestuia din urma). Privirea către locația vocii (dinspre stânga spre dreapta ei, aprox. ora 14) bărbatului când îl întreabă cate ceva, către tastatura și către foaia cu instrucțiuni. | Contra-plonjeu când e în PAm (când intra în camera) care se diminuează când se așază pe scaun. | Sunet de fundal: se diminuează treptat.Racord de acțiune: ochelarii sunt tot în mana, unde ii avea și în cadrul anterior, plecarea și intrarea personajului în camera. Avem mișcare de personaj cu panoramare și încadratura se schimba de la Pam la PM. | Lampa, mouse-pad-ul, scaunul special pentru calculator.Interesanta nevoia de a întreba soțul ce să faca, și cum ii citeste acestuia ce scrie pe foaia de instrucțiuni (denota dorinta de a porni mai repede calculatorul și frica de a nu-l strica). Rough cut. |
3 | 00:01:25:18 | Spre sursa vocii soției. | Foarte, foarte ușor contra-plonjeu. | Racord de sunet de fundal | Nici Florin nu știe mai multe, dar… e bărbat și personalitate-ai caracteristica își spune cuvântul. Rough cut |
4 | 00:01:36:12 | Spre sursa vocii. | Tot așa, ușor contra-plonjeu. | Corpul ii este ușor aplecat, ca și cum ar vrea să audă mai bine instrucțiunile soțului, spre ușa băii. Privire DR->ST, foaie. | Sunetul ventilatorului este înlocuit cu cel al cooler-ului calculatorului, sunet ambiental. Rough cut. |
5 | 00:01:48:14 | Spre sursa vocii soției. | Foarte, foarte ușor contra-plonjeu. | Racord de sunet de fundal | Rough cut |
6 | 00:01:57:08 | Privirea către locația vocii, către instrucțiuni, către mouse | Tot așa, ușor contra-plonjeu. | Sunet de fundal (cooler-ul) (dupa aprindere). (a doua pista de sunet) | Rough cut |
7 | 00:02:14:04 | Spre sursa vocii soției. | Tot așa, ușor contra-plonjeu. | Sunet de sunet de fundal | Rough cut |
8 | 00:02:22:11 | Privirea către locația vocii, către monitor | Idem | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
9 | 00:02:34:06 | Spre sursa vocii soției. | Idem | Sunet de fundal | Interesant este intercalajul vocilor intre cadre. In cadrele cu el se aud întrebări venite din partea ei, iar în cadrele cu ea avem indicațiile. (Femeia întreabă, bărbatul indică…) |
10 | 00:02:37:13 | Spre monitor, apoi DR-ST în drum spre ochelari. | Contra-plonjeu, mai ales când se ridica de pe scaun. | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
11 | 00:02:41:06 | Spre ușă. | Contra-plonjeu, mai ales când se ridica de WC. | Sunet de fundal | Rough cut |
12 | 00:03:16:15 | Spre monitor | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut | |
13 | 00:03:23:19 | În jos, spre pământ | Unghi normal | Sunet de fundal | Rough cut |
14 | 00:03:35:17 | Spre monitor | Foarte ușor contra-plonjeu | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
15 | 00:04:25:09 | Spre monitor | Unghi normal | Racord sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
16 | 00:04:34:03 | Privește înspre sus, cumva în gol apoi spre camera. | Unghi normal | Sunet de fundal | Rough cut |
17 | 00:05:01:11 | Înspre instrucțiuni și monitor | Normal/f. ușor CP | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
18 | 00:05:35:05 | In mai multe direcții – denota nervozitate | Unghi normal | Sunet de fundal | Rough cut |
19 | 00:05:57:06 | Spre monitor și spre Florin care se presupune ca vine spre birou. | Normal/f. ușor CP | Sunet de fundal (cooler-ul) | Rough cut |
20 | 00:06:02:04 | Direcția privirii la începutul el spre monitor, ea spre el, apoi amândoi spre monitor. | Unghi normal în timpul panoramării și ușor și elusor plonjeu – când ajunge la birou. Ea, este în Unghi de vedere al călărețului. | Racord sunet de fundal (cooler-ul). Avem miscare de personaj cu panoramare, cadru mediu spre PP apoi iarasi mediu. | Se vad doua fotografii, probabil cu fiul lor. |
21 | 00:06:10:20 | Direcția privirii spre monitor. | Unghi de stație spre mai în jos comparative cu cadrul precedent, astfel ajung amândoi în unghi normal, frontal. | Racord de mișcare (când ii întinde ochelarii) deși în cazul lui poziția corpului și direcția privirii sunt ușor schimbate. | “Da să vad, ca dacă citești tu nu vad!” (aduce un plus de comic, sau mai bine zis haz de necaz) – recitește exact ce a citit ea. Notă: camera rămâne fixa, dar pe la 00:08:20:15 el iese din cadru să își caute ochelarii, rămânem cu prim plan doar cu ea. |
22 | 00:08:26:15 | Ea spre el și monitor, el spre monitor. | Unghi normal fix dar când Florin se întoarce în cadru dinspre stânga spre dreapta, el în contra-plonjeu când da să se așeze, ea în unghi normal. | Aici avem o lipsa de record, ciudata: la 00:08:26:14 Mioara are ochii și gura închisă iar în frame-ul următor, 00:08:26:15 – are ochii larg deschiși și gura ușor întredeschisă. | Notă personala: M-am uitat în prima zi la film, pe la 3-4 noaptea. Când am ajuns aici, la propriu, m-au năpădit lacrimile. Este foarte emoționant. Si e absolut fenomenală trecerea asta de la ceva ușor comic la ceva care străpunge sufletul (mă iertați dacă asta nu avea ce să caute aici, dar… ). |
23 | 00:09:52:05 | Unul spre celălalt, și spre monitor. | Unghi subiectiv: în special fotogramele doar cu monitorul. | – | Participam, subiectiv, la un fel de dialog intre părinți și fiul lor, ca și cum am fi acolo, lângă ei. |
24 | 00:10:16:08 | Direcția privirii spre monitor. | Unghi normal. | – | E ciudat cadrul acesta pentru ca, fiind foarte emoționant, îmi da impresia |
25 | 00:10:33:02 | Alex, “privește” către noi, sau mă rog, monitorul. | Unghi normal, frontal (asta dacă admitem metafora virtualului). | – | Notă: Faptul ca Alex privește practic înspre noi, chiar dacă avem o amorsa, unghiul poate fi încadrat și ca fiind subiectiv, căci ochii noștri sunt de fapt ceea ce vede camera. |
26 | 00:10:41:02 | Unul către altul și spre monitor (avem un mic conflict emoțional) | Unghi normal. | – | – |
27 | 00:11:00:17 | La fel, obiectul personificat privește către cameră. Unghi frontal. | Unghi normal/subiectiv. | – | – |
28 | 00:11:08:14 | Direcția privirii către monitor. | Plonjeu ușor, | – | – |
29 | 00:11:42:24 | – | Unghi subiectiv. | – | – |
30 | 00:11:48:08 | Direcția privirii către monitor. | Unghi normal. | – | |
31 | 00:12:26:24 | Direcția privirii către monitor. | Unghi normal. | – | – |
00:13:41:19 | Sunetul motorului aparatului de filmat se aude în fundal. |
Notă:
- Am ales să fac fișa de montaj tabelar, pe format A3, pentru că am vrut să analizez fiecare cadru în parte din toate punctele de vedere pe care le-am discutat la curs.
- Fotogramele le-am numerotat după ce am importat fișierul in Adobe Premiere, ca acolo pot vedea cu exactitate toate cele 25 de frame-uri/sec și am putut identifica mai bine cadrele (mai cu precizie).
- Se poate să îmi fi scăpat câteva diacritice.
- Am marcat cu diverse culori ceea ce am considerat că merită un „highlight” căci știu că e greu de parcurs un text lung.
- Am încercat să prescurtez totul cât se poate de mult.
Comentariile sunt închise.