-1.9 C
Timișoara
marți, februarie 18, 2025

Contrastul simultan: când, cum și de ce; studiu de caz

În cazul în care lucrăm cu o culoare puternică, cum este roșul, avem de-aface cu o aparentă derogare flagrantă de la rigorile tehnicii low-key. Motivul acestei alegeri poate fi dublu.

Pe de o parte, el rezidă în faptul că roșul evocă cel mai bine sângele, visceralitatea și pasiunea neîngrădită, dar și absența pielii, ca o jupuire sau descompunere dureroasă în încercarea de a îndepărta însuși sediul senzației tactile, primul (cel mai vechi) simț care trădează înstrăinarea survenită într-o relație. Pe de altă parte, culoarea roșie are un impact vizual extrem de puternic, similar, am putea spune, cu impactul pe care Eul fiecăruia îl are asupra celuilalt.

Ego-ul freudian este în esență controlat rațional, iar roșul este cu predilecție culoarea determinării, a rațiunii și a dorinței de a se impune și de a reuși.

Roșul, o culoare fundamentală, primară, în misterul negrului demistificat în parte de liniile de lumină albe, este parcă „cerșit” din punct de vedere cromatic.

Evidenţierea contrastului simultan dintre roșu pe diverse fundaluri.

Fig. 3.1. Evidențierea contrastului simultan dintre roșu pe diverse fundaluri.
Imaginea a fost creată în Photoshop, de către autor.

 

Contrastul simultan îi conferă roșului viață și puterea metaforică dorită a se reda prin cromatica acestei culori. Contextul este totul când se utilizează roșu. De exemplu, atunci când roșul este așezat pe un fundal negru, acesta strălucește ca un foc; pe un fundal alb, roșul apare oarecum mai cald, parcă ușor stins; pe un fundal portocaliu, roșul apare fără viață. A se observa că pătratul roșu apare mai mare pe fundalul negru comparativ cu oricare alt fundal (Fig. 3.1.).

Același lucru și despre singura pată de albastru. S-au încercat mai multe variante de tratare cu pigment: inițial, cromatica în demersul conceptual a fost cumva împărțită pe sexe, însă când s-a observat că sub masca neagră identitățile subiecților își pierd în mare măsură semnificația și, totodată, s-a constatat că ideea de bază își pierde din valoare. Totuși, pata de albastru s-a păstrat, din motivele evocate mai sus.

Atila Gombos
Atila Gombos
Doctor în arte plastice, profesionist multidisciplinar cu expertiză în web design, development și marketing. Îmbinând cunoștințele academice cu abilități tehnice și creative, creeaz proiecte care reflectă o viziune modernă asupra artei și comunicării.

Artă contemporană; tabel complet cu mișcările culturale

În studenție am făcut tabelul de mai jos pentru a avea o privire de ansamblu asupra mișcărilor culturale care au avut loc în arta...

De ce unele picturi costă milioane de dolari

painter, paint, artist, brush, tool, color, design, creative, painting, drawing, creativity, art, colorful, craft, artistic, palette, acrylic, dye, draw, painter, painter, painter, painter, paint, paint, artist, artist, artist, artist, painting, painting, painting, painting, painting, drawing, drawing, drawing, art, craft, draw
Valoarea picturilor reflectă raritatea, renumele artistului, istoria, cererea pieței și semnificația culturală sau emoțională a operei.

Importanța negrului în fotografie

Termenul de fotografie provine din limba greaca φωτός (phōtos), φῶς (phōs), lumină și γραφή (graphé) reprezentare prin linii sau a desena, a scrie, împreună...

Teoria tricromatică a percepției vizuale

Dacă ar fi să privim lucrurile din perspectiva Bibliei, în Geneza întunericul a fost precursorul luminii, iar dacă urmărim această ideologie putem conchide ca...

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Cercetare doctorat: metoda studiului de caz individual

În cadrul cercetării calitative, s-a optat pentru studii de caz individuale, studii care se pretează cercetării artistice, indiferent de natura teoretică, sau practică a...

Ce este arta?

Artele sunt o parte importantă a culturii umane și sunt folosite pentru a exprima sentimente, idei și trăiri. Arta poate lua multe forme, de...

COMENTARII RECENTE