marți, iunie 24, 2025
Romanian ISSN Centre
Biblioteca Naţională a României
Centrul National ISBN-ISSN-CIP
ISSN: 2734-6196

Contrastul simultan: când, cum și de ce; studiu de caz

În cazul în care lucrăm cu o culoare puternică, cum este roșul, avem de-aface cu o aparentă derogare flagrantă de la rigorile tehnicii low-key. Motivul acestei alegeri poate fi dublu.

Pe de o parte, el rezidă în faptul că roșul evocă cel mai bine sângele, visceralitatea și pasiunea neîngrădită, dar și absența pielii, ca o jupuire sau descompunere dureroasă în încercarea de a îndepărta însuși sediul senzației tactile, primul (cel mai vechi) simț care trădează înstrăinarea survenită într-o relație. Pe de altă parte, culoarea roșie are un impact vizual extrem de puternic, similar, am putea spune, cu impactul pe care Eul fiecăruia îl are asupra celuilalt.

Ego-ul freudian este în esență controlat rațional, iar roșul este cu predilecție culoarea determinării, a rațiunii și a dorinței de a se impune și de a reuși.

Roșul, o culoare fundamentală, primară, în misterul negrului demistificat în parte de liniile de lumină albe, este parcă „cerșit” din punct de vedere cromatic.

Evidenţierea contrastului simultan dintre roșu pe diverse fundaluri.

Fig. 3.1. Evidențierea contrastului simultan dintre roșu pe diverse fundaluri.
Imaginea a fost creată în Photoshop, de către autor.

 

Contrastul simultan îi conferă roșului viață și puterea metaforică dorită a se reda prin cromatica acestei culori. Contextul este totul când se utilizează roșu. De exemplu, atunci când roșul este așezat pe un fundal negru, acesta strălucește ca un foc; pe un fundal alb, roșul apare oarecum mai cald, parcă ușor stins; pe un fundal portocaliu, roșul apare fără viață. A se observa că pătratul roșu apare mai mare pe fundalul negru comparativ cu oricare alt fundal (Fig. 3.1.).

Același lucru și despre singura pată de albastru. S-au încercat mai multe variante de tratare cu pigment: inițial, cromatica în demersul conceptual a fost cumva împărțită pe sexe, însă când s-a observat că sub masca neagră identitățile subiecților își pierd în mare măsură semnificația și, totodată, s-a constatat că ideea de bază își pierde din valoare. Totuși, pata de albastru s-a păstrat, din motivele evocate mai sus.

Gombos Atila Robert
Gombos Atila Roberthttps://www.jasminedirectory.com/blog/robert-gombos/
Cu peste 15 ani de experiență în marketing, Gombos Atila Robert deține o diplomă de licență în Marketing de la Universitatea Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca, România) și a obținut licența, masterul și doctoratul în Arte Vizuale la Universitatea de Vest din Timișoara, România. Este membru al UAP România, CCAVC din cadrul Facultății de Arte și Design și, din 2009, director general al Jasmine Business Directory (D-U-N-S: 10-276-4189). În 2019, a fondat revista științifică „Arta și Artiști Vizuali” (ISSN: 2734-6196).

Curcubeul furat – Cum își aleg artiștii paleta cromatică

Vibrant abstract artwork evoking a galaxy with blue and pink hues.
Descoperă cum artiștii își aleg paleta cromatică și influența culorilor în artă în „Curcubeul furat”. O explorare a creativității și emoției prin nuanțe.

Tipografii artizanale și arta cărții în România

Descoperă tipografiile artizanale din România și arta cărții, unde tradiția întâlnește creativitatea în fiecare pagină tipărită manual.

Despre decupaj, storyboard și unghiulație; exemple

Sunt întrebat, din ce in ce mai des, de către prieteni ce este decupajul, storyboard-ul și schița de unghiulație in industria video. Asa ca, am decis...

Realitatea virtuală și augmentată în muzeele românești

Realitatea virtuală și augmentată transformă experiența vizitatorilor în muzeele românești, aducând istoria și arta mai aproape.

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Culoarea neagră în arta românească – Partea I

Se poate aprecia faptul că, într-o anume măsură, modul în care s-a manifestat utilizarea negrului in pictura românească modernă, a fost determinat printre altele,...

Adaptarea la întuneric și sensibilitatea la culoare a ochiului uman

Retina ochiului uman, sensibilă la lumină, conține celule cu conuri și celule cu bastonașe. Celulele cu bastonașe sunt răspunzătoare de vizibilitatea periferică, fiind stimulate...

COMENTARII RECENTE