-1.9 C
Timișoara
vineri, ianuarie 17, 2025

Fotografia low-key: Introducere în tehnici de iluminat

Fotografia low-key este un stil de a fotografia scene închise la culoare punându-se accentul prin lumina naturală sau artificială pe anumite zone ale cadrului. Este una din cele mai noi tendințe fotografice și, de obicei, se folosește pentru a crea o atmosferă misterioasă care doar sugerează diverse forme, lăsând privitorul să comunice cu fotografia prin interpretare subiectivă.[1]

Fotografia low-key este posibila în încăperi întunecate unde pătrunde lumina doar  printr-o fereastră de dimensiuni mici, însă, cele mai bune rezultate se obțin utilizând lumina artificială, cea a blitz-urilor de studio. Uneori este de-ajuns o singură sursă de lumină direcționată.

Este de preferat a se lucra cu surse bine direcționate pentru a putea obține efectul dorit, întrucât o sursă de lumină de dimensiuni mari poate micșora considerabil efectul dorit. O atenție deosebită trebuie acordată pentru a avea suficiente detalii care, invariabil, vor fi lăsate în umbră.[2]

În funcție de ce anume dorim să fotografiem, de ce anume vrem să scoatem în evidență, de câte persoane sunt în cadru – apar provocări de natură tehnică.

Astfel, dacă pentru a fotografia o singura persoană și dacă, de exemplu, dorim să iluminam doar o jumătate din chipul subiectului vom folosi o singură sursă de lumină, plasată lateral, la o anumită distanță și un anumit unghi față de subiect și, eventual, o blendă (Fig. 2.2.). Se vor face teste cu diferite intensități luminoase până se va ajunge la efectul dorit.

Cel mai simplu exemplu de instalație de lumină pentru fotografia low-key. Sursa: pinterest.com/pin/520165825683170258/, 5 mai 2017.
Cel mai simplu exemplu de instalație de lumină pentru fotografia low-key.
Sursa: pinterest.com/pin/520165825683170258/, 5 mai 2017.

În cazul a două persoane sau al unei scene de natură statică se pot folosi două surse sau chiar trei surse de lumină (una sau două de contur și o lumină foarte slabă de umplere).

 

Referințe:

[1] Haje Jan Kamps, The Rules of Photography and When to Break Them, Ilex Press, Londra, 2012, pp. 48-49.
[2] Brian & Janet Stoppee, Stoppees’ Guide to Photography and Light: What Digital Photographers, Illustrators, and Creative Professionals Must Know, Focal Press, Oxford, 2008, p. 52, p. 256-262.

Atila Gombos
Atila Gombos
Doctor în arte plastice, profesionist multidisciplinar cu expertiză în web design, development și marketing. Îmbinând cunoștințele academice cu abilități tehnice și creative, creeaz proiecte care reflectă o viziune modernă asupra artei și comunicării.

Natura Statică în Pictura Românească

Nicolae Grigorescu - George Oprescu: Nicolae Grigorescu, 2 vol. Bucureşti, 1961-1962 Natura moarta cu lamai (1864)
Natura statică în pictura românească reprezintă un gen artistic ce se concentrează pe reprezentarea obiectelor inanimate, cum ar fi fructe, flori, vase sau alte...

Joseph Beuys: arta ca transmițător

Joseph Beuys este un artist care cred că merită o atenție specială, un artist cu o personalitate puternică, cu un tip de raportare la...

15 spectacole integrale ale Teatrului National Timișoara care pot fi vizionate...

Aerial of Timisoara, Romania featuring the Metropolitan Cathedral and the Victory Square (Piata Victoriei).
Teatrul National "Mihai Eminescu" din Timișoara a pus la dispoziția publicului mai multe spectacole integrale. Mai jos, avem 15 dintre acestea. Spectacolele pot fi...

Razele ultraviolete și importanța lor în cianotipie

Fotografia ce are la baza nitratul de argint, (argentică) are nevoie de lumina vizibila pentru a putea impresiona pelicula fotosensibila – indiferent dacă discutam...

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Istoria fotografiei; Heliografia și dagherotipia

Etimologia cuvântului fotografie provine din limba greaca φωτός (phōtos), genitivul φῶς (phōs), lumina și γραφή (graphé) reprezentare prin linii sau a desena, împreună rezultând a desena cu lumina – conform dicționarului de etimologie al lui Douglas Harper.  Deși au existat polemici legate de originea...

Resurse utile în biblioteca oricărui artist

Mai jos, o mică listă cu resurse pe care le consider utile în biblioteca oricărui artist vizual. ;) Acea, Stelian, Incursiuni în Tehnica Fotografică, Editura Brumar, Timișoara, 2013. Aristotel, Politica, trad. de El. Bezdechi, Editura Antet, 1996. Baudrillard, Jean, Car l'illusion ne s'oppose pas...

COMENTARII RECENTE