Joseph Beuys: arta ca transmițător

0
3784

Joseph Beuys este un artist care cred că merită o atenție specială, un artist cu o personalitate puternică, cu un tip de raportare la artă ca la o formă de legătură cu viața și cu existența, deci pentru el arta nu este doar o creație pur și simplu, ci trebuie să aibă calitatea de a transmite ceva.

Beuys vorbește chiar de materiale care au calitatea de transmițător, sugerează că ar exista un fel de flux în interiorul obiectelor și al materialelor care se transmite și e perceput intr-un alt sistem decât unul care trece prin logică. Pentru el, metalele sunt transmițătoare, folosește zinc, cupru, elemente care conduc energia și o anumită forță. Beuys, de obicei leagă aceste materiale cu istorii personale, cu trecutul său (vezi și Bourgeois). Beuys transformă sculptura în obiect, el fiind de formație de sculptor dar a abandonat această cale deși fusese îndrumat să ocupe un loc la o catedră de sculptură.

Costumul țărănesc, material grosolan, simplu, și sania pe care sunt puse o pătură și o lanternă, îi amintea de păturile în care a fost salvat în timpul unei prăbușiri cu avionul în războiul din Crimeea. Astfel, acest costum, pe care-l poartă, face o aluzie directă la acel moment, făcând o trimitere la personalitatea si biografia lui, devenind și un fel de emblemă, o „marcă Beuys” fiind un obiect ready-made.

Repertoriului Beuys este mult mai amplu, vezi: Cum sa explici o opera de artă unui iepure mort (un performance de trei ore, timp în care a stat cu un iepure mort în brațe, pe cap era vopsit cu miere și frunze aurii, considera că iepurele este sacru și că acesta ar înțelege mai bine arta decât oamenii).

În performance-ul Iubesc America si America mă iubește pe mine (în S.U.A., a fost luat cu ambulanța de la aeroport, dus direct la galerie, a stat trei zile cu un coiot, simbolul americii in galerie, se împrietenește cu America și pleacă tot cu ambulanța).

Joseph Beuys își transpune de fapt conceptele artistice atât în obiecte, în instalații și în performance-urile sale. Beuys si-a legat numele de Documenta, o expoziție din Germania unde a participat de mai multe ori; în 1972 a dorit sa planteze cu studenții lui un număr impresionant de stejari în parcul castelului însă proiectul i-a fost respins considerându-se că este total nepotrivit.

Deci ideile sale erau dominate de ecologie, el considera ca e mai important pentru un artist să contribuie la conservarea lumii înconjurătoare, a vieții, decât sa producă lucrări de artă  care să nu interfereze deloc cu subiectul acesta, al vieții.

Conceptele lui artistice își au originile în mișcarea contestatoare din anii ’50 (America, Fluxus) conform căreia arta este strâns legată viață. Tot în aceleași concepte el susținea că fiecare om poate fi un artist, un concept foarte contradictoriu, cel puțin la vremea respectivă. Deci, în fond Beuys nu ezita sa își pună in aplicare cele mai îndrăznețe idei, cum a fost, tot la Documenta, Pompa de miere care  era într-adevăr o pompă, pe niște tuburi din partea de jos a scării și miere la etaj. Beuys considera că albinele sunt un model de urmat în societate, și mierea, ca un produs extraordinar, era poate mai valoroasă decât arta. Deci, el tot timpul mergea cu niște idei care păreau șocante, extravagante, însă el credea în ele.

O alta serie de instalații are în centru pianul, instrument folosit în perioada Fluxus, când el producea un fel de improvizații muzicale și se terminau cu distrugerea unui pian, dar el a dezvoltat aceasta idee în diverse moduri, și la un moment dat creează un spațiu ambiental antifonat în care plasează un pian, intitulat Silent Piano care devenea absorbant și se simțea aceasta intervenție asupra sonorității spațiului. Pianul avea deasupra și o tablă și un termometru care denotă izolare.

Foarte multe din lucrările lui sunt legate de aceste aspecte pedagogice, are o serie: Tablele de ardezie din spațiu și pe care, de fapt, în timpul performance-ului scria diferite concluzii, idei, care veneau și deveneau un fel de opere de arta ale lui.

Articolul precedentRelația dintre spațiu-timp și semnificația imaginilor
Articolul următorExpoziție doctorală „DINCOLO DE NEGRU” găzduită de Galeria de Artă „HELIOS”
Atila Gombos
Artist (cu acte 'n regulă). În rest, web designer, developer, marketing specialist. Acest proiect este unul foarte drag sufletului meu, cu atât mai mult cu cât este singurul loc din sfera online unde pot așterne ce și cum gândesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

13 − 6 =