inSIDE
inSIDE este un proiect educațional care promovează dialogul dintre studenți și sprijină colaborarea interdisciplinare și transdisciplinară.
Ediția din acest an se desfășoară pe platforma online a galeriei ArteFact, sub genericul „Pe firul pânzei de păianjen” și prezintă lucrările studenților de la Facultatea de Arte și Design, din cadrul Universității de Vest din Timișoara.
Conceptul primei ediții îi aparține Isabellei Madarasz, studentă a programului de studii de masterat Patrimoniu, Restaurare și Curatoriat în Artele Vizuale:
«Expoziția „Pe firul pânzei de păianjen” își propune crearea unui ambient digital ce prezintă lumea afectivă individuală. Dacă înainte de debutul pandemiei preocupările artiștilor erau preponderent axate pe sustenabilitate, perioada lockdown-ului, cu precădere, le-a reorientat spre impactul produs de acest eveniment asupra psihicului uman. Astfel, în timpul lock-downului și constrângerilor, introspecția a câștigat din ce în ce mai mult teren. Pandemia, prin situațiile sale limită, scoate la iveală problemele emoționale latente ale societății.
Pe firul pânzei de păianjen este un titlu sugestiv, inspirat de romanul Cellei Serghi, ce urmărește procesul prin care trăirile lasă un impact afectiv asupra individului, asemenea pânzei de păianjen, care este fragilă, lipicioasă, sensibilă, însă complicată prin structura țesăturii.
Caracterul interdisciplinar al expoziției este motivat de conceptul pânzei de păianjen. Aceasta este o structură complex, multidimensională, transcendentă, metafizică. Filozofii Gilles Delleuze și Felix Guattari în al doilea volum al cărții Capitalismul și schizofrenia dezvoltă conceptul de rizoma.
Termenul împrumutat din biologie, desemnează trecerea liberă a gândirii între stiluri și domenii artistice, între timp și spațiu, interdisciplinaritatea.
Lumea afectivă este strâns legată de cea cognitivă, fapt demonstrat de către psihologie. Un gând declanșează o emoție și viceversa. Rizoma pornește de la această structură de decizii binare, specifice omului, însă transcede într-un plan metafizic, cu mii de rețele interconectate.
Invitați: Popescu Diana Mihaela, Raluca Anghel, Tapuc-Nafareanu Alexandru, Alexandru Cartuș, Tunsoiu Oana Mihaela, Tămășanu Namaah Andrada, David Deiana, Bogdan Matei, Ciobanu Ciprian-Andrei, Albert Georgiana, Șufană Adina Larisa, Simona Buttara, Madarasz Isabella, Alexandru Iordache, Atila Gomboș.
Identitate vizuală: Bogdan Matei, Adina Șufana
Website: Atila Gombos, https://artasiartistivizuali.ro/evenimente-culturale/expozitie/pe-firul-panzei-de-paianjen/
Inițiator proiect: lector univ.dr. Silvia Trion
Organizator: CR-CERC Centrul Regional de Cercetare și Expertiză în Restaurare și Conservare al Facultății de Arte și Design, Universitatea de Vest din Timișoara.
Popescu Diana Mihaela
SHADOWS
Umbra este, pe de o parte, ceea ce se opune luminii, iar pe de altă parte – însăși imaginea lucrurilor trecătoare, ireale și schimbătoare. Elementele din imaginile date sunt realizate din materiale naturale, în special lemnul. Umbra este o zonă în care lumina directă, generată de o sursă de lumină, nu poate ajunge datorită împiedicării transmiterii acesteia prin existența unui obiect opac între sursa de lumină și zona umbrei. Umbra este o proiecție bidimensională a obiectului opac interpus, reproducând cu o oarecare precizie silueta corpului tridimensional.
Raluca Anghel
Entropy
Tehnică mixtă
100/120 cm
Lucrarea realizată are ca puncte comune experimentul și hazardul. Structurile liniare, elementele de limbaj plastic, le asociez cu multiple structuri: țesătura pânzei de păianjen, structuri vegetale sau conexiuni subterane nevăzute.
Tapuc-Nafareanu Alexandru
Grafic Design
Afiș
”Danger” este o lucrare despre gânduri și trăiri interioare. Protagonistul își face apariția în partea stângă în forma lui fizică exprimând un singur gând ce poate fi observat. Trecând de partea material, fizică, a personajului, observatorul dobândește o calitate excepțională, anume explorarea minții. Jumătatea dreaptă este reprezentarea gândurilor ce nu pot fi observate din exterior, trebuie să cunoști personajul, să îl descoperi pentru a putea vedea ce gânduri și trăiri se ascund la interior.
Alexandru Cartuș
The ressurection
Animație
Alexandru Cartuș este student în anul I în cadrul programului de masterat Pictură: Surse și Resurse ale Imaginii și prin demersul său artistic încearcă să introducă principiile de bază picturii în arta virtuală. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: expoziție de grup Post nothing, 2019, în cadrul kinema ikon, expoziție de grup în cadrul Wrong Bienalle 2021 într-un pavilion digital organizat de gruparea artistică R00m69, expoziție de grup Pink cloud, 2021, în cadrul kinema ikon.
Lucrarea The ressurection este o animație virtuală cu sunet, cu o durată de 30 de secunde, ce are la bază conceptul de transformare a artistului în momentul în care acesta pătrunde în spațiul virtual și abordează noile concepte dobândite, în maniera artei tradiționale. Principiile de bază ale picturii spre exemplu, se regăsesc în lucrările mele virtuale prin fine sugestii referitoare la cromatică, armonizarea culorilor, contrastele și rapoartele dintre formă-spațiu-culoare. În demersul artistic personal încerc să experimentez pe cât de mult posibil zona virtualului și să ajut la solidificarea simbiozei dintre artă și tehnologie. The ressurection este rezultatul unor experimente în zona artei digitale, folosind anumite obiecte sau scene predefinite de programul respectiv. Sunetul și mișcarea imaginii joacă un rol esențial în perceperea lucrării, constituind astfel un întreg special.
Tunsoiu Oana
Seria Monocrom
Seria Monocrom, respectiv Monocrom I, Monocrom II și Monocrom III explorează complexitatea emoțiilor umane prin intermediul unor materiale precum ață, spandex și carton mousse. Această serie începe cu Monocrom I care este o reprezentare a căutării perpetue a identității individului, complexă, cu unele întrepătrunderi, fluctuații și susținută de niște principii puternice. Monocrom II face referire la starea de angoasă a individului care se poate dezvolta pe parcursul acestei căutări, o neliniște care este „întinsă” la extrem. Cea de-a treia lucrare, Monocrom III este asociată cu regăsirea individului care treptat ajunge la sentimentul de împlinire. Toate aceste sentimente sunt reprezentate în manieră monocromatică fiind „dezvăluite” prin intermediul unui joc de lumini și umbre.
Tămășanu Namaah Andrada
Darkness in the light
Un joc incontrolabil al umbrelor în cadrul luminii ce dă dovadă de flexibilitatea și de caracterul bipolar al emoțiilor umane. Acum putem fi veseli, calzi, iar în momentul următor putem devenii reci, triști și misterioși. Asemenea foii de hârtie și noi suntem ușor influențabili de mediul înconjurător, suntem la fel de fragili, putând emigra la polul opus într-o fracțiune de secundă.
Țeserea emoțiilor
Țesutul reprezintă unul dintre cele mai vechi și mai complexe meșteșuguri ale poporului român, însă cu toate acestea este pe cale de dispariție. Asemenea unei țesături, compusă din zeci, sute, mii de fire, și noi suntem compuși din sute, mii, milioane de emoții pe care, involuntar, le țesem zilnic înăuntrul nostru. Cum arată țesătura ta? Cât de des își schimbă aspectul? Câte fire ai adăugat astăzi?
David Deiana
Torsul, Țesutul, Olăritul
Design de produs
Bogdan Matei
Internet things
CGI 2021
Ciobanu Ciprian-Andrei
Moments
100/120cm
Lucrarea explorează o serie de rețele, de trăiri și sentimente trecută printr-un filtru entropic. Pictura se bazează pe dezordinea accidentală, sau produsă în mod deliberat iar compoziția poate fi urmărită prin elementele geometrice, organice și prin elementele de limbaj predominant vizibile.
Albert Georgiana
Genius loci
150×75 cm
Cărbune pe hârtie
Ideea de la care am pornit a fost aceea de a readuce în atenția privitorului emoția unui spațiu aflat în degradare, dezordine și haos. Fiecare clădire, încăpere, zonă geografică are o energie și o atmosferă specifică și unică, iar această energie resimțită poartă denumirea de “spiritul locului”, care presupune un spațiu cu o mare încărcătură afectivă; o legătură ce se formează între om și loc. Oamenii simt de obicei acest spirit al locului în spațiile care le readuc anumite amintiri sau trăiri, cum ar fi casa părintească, localitatea în care s-au născut sau au trăit.
Șufană Adina Larisa
Pregătirea mesei
42 x 29,7 cm
Tuș și peniță
Această ilustrație face parte dintr-o serie al cărui scop principal este urmărirea unor personaje antropomorfizate în situații obișnuite cu caracter uman. Această lucrare reamitește de perioada premergătoare pandemiei, de bucuria de a te întâlni cu prietenii și de a fi împreună în aer liber.
Simona Buttara
Madarasz Isabella
Hidegsegg-Curu rece
52/52 cm
Broderie
Pornind de la porecla familiei mele din Harghita, hidegsegg=curu rece, lucrarea de față dorește să exprima dualitatea etnică. Această fuziune maghiaro-română este exprimată prin brodarea în ambele limbi a poreclei pe căte o fațetă a pernei. Dubla apartenență la culturi diferite, creează de multe ori o stare de confuzie. Necesitatea de fuziune a identității maghiare și române creează noi contexte și istorii. Patrimoniul secuiesc este reedificat în cel romănesc. Fața de pernă constituie atât o intrigă onirică, cât și speculativă în privința originii poreclei. Totodată aceasta are menirea să răspundă, într-o cheie optimistă, resentimentelor simțite de maghiar față de Tratatul de pace de la Trianon.
Alexandru Iordache
Design Afis
Atila Gomboș
Rețea I, II, III
60x60cm
Generative Art
Lucrările se încadrează într-un registru de exprimare plastică mai puțin conoscut în România, însă foarte răspândit în Europa de Vest. Arta Generativă nu e un termen nou, încă din anii ’80 artiși precum Vera Molnar au lucrat utilizând acest tip de exprimare artistică. S-au folosit algoritmi matematici și programul R+ și R Studio pentru realizarea acestor lucrări. Tripticul pleacă de la o rețea mai puțin aglomerată și ajunge la o alta, mult mai aglomerată. Conceptul lucrării amintește de locul individului în rețeaua formată de toți indivizii, de Matrix, de interconectivitatea elementelor din viața de zi cu zi, traseul trecut-prezent-viitor ș.a.