duminică, mai 18, 2025
Romanian ISSN Centre
Biblioteca Naţională a României
Centrul National ISBN-ISSN-CIP
ISSN: 2734-6196

Niki de Saint Phalle: Nouveau Realisme

Niki de Saint Phalle, o artista franțuzoaică care a lucrat in foarte multe medii, s-a făcut cunoscută în anii ’60 (NOUVEAU REALISME _ un grup care a ținut destul de puțin dar a renumit niște artiști foarte importanți.

In noul realism din 1960-1963, ea făcea performance și acțiuni. Folosea o pușcă pentru a sparge niște baloane încărcate cu culoare care se afla în proximitatea unei pânze pe care erau montate diverse forme din gips și in felul asta „crea” o pictură – un act de revoltă ce se transformă într-o pictură gestuală (de fapt, undeva la limita dintre sculptura-pictura, un mixt-media).

Niki de Saint Phalle, Ronsin, 1961
Niki de Saint Phalle, Ronsin, 1961

Ea s-a îndreptat spre o sculptură foarte jovială, vitală în care personajele favorite sunt femeile supradimensionate, adeseori vulgare, ironizate, pictate în culori vii. E un fel de feministă, fără îndoială.

Referitor la biografia ei, anumite traume legate de adolescenta a făcut-o sa fie foarte revoltată și ulterior să aleagă figurile feminine ca pe un aspect pozitiv matern, de obicei corpurile foarte generoase de femei molete; a reușit sa creeze ambienturi cu grupurile acestor sculpturi.

Niki de Saint Phalle, Hon, 1966, Stockholm, Sweden, Moderna Museet
Niki de Saint Phalle, Hon, 1966, Stockholm, Sweden, Moderna Museet

Chiar in gara din Zürich sunt expuse aceste “femei” de mari dimensiuni care plutesc aproape de cupola sălii centrale iar altele sunt de la muzeul din Stockholm unde ea a lucrat destul de mult timp. Un alt timp de reprezentare sculpturala opusa viziunii oarecum spiritualiste și pe de alta parte psihotice a lui Giacometti, o viziune tonica cu aceste personaje feminine.

A Cathedral, 1966
A Cathedral, 1966

A mai făcut și un parc in Italia, Gradina Tarotului, cu asamblaje in care se poate intra și ale căror interioare sunt create din ceramică, bucăți de oglindă dispuse sub forma de mozaic.

Gombos Atila Robert
Gombos Atila Roberthttps://www.jasminedirectory.com/blog/robert-gombos/
Cu peste 15 ani de experiență în marketing, Gombos Atila Robert deține o diplomă de licență în Marketing de la Universitatea Babeș-Bolyai (Cluj-Napoca, România) și a obținut licența, masterul și doctoratul în Arte Vizuale la Universitatea de Vest din Timișoara, România. Este membru al UAP România, CCAVC din cadrul Facultății de Arte și Design și, din 2009, director general al Jasmine Business Directory (D-U-N-S: 10-276-4189). În 2019, a fondat revista științifică „Arta și Artiști Vizuali” (ISSN: 2734-6196).

Cum să interpretezi arta contemporană: ghid pentru nespecialiști

Descoperă pașii esențiali pentru a înțelege și aprecia arta contemporană, explicat clar pentru nespecialiști.

Colaje și mixed media: tehnici hibride în arta contemporană

A man engaged in creating a large artistic collage indoors, capturing creativity and focus.
Descoperă tehnici hibride de colaj și mixed media în arta contemporană, tendințe, materiale inovatoare și expresivitate vizuală.

Interacțiunea și contrastele de culoare

Johannes Itten, The Elements of Color, 1961, reproducere din The Elements of Color, p. 87, planșele 58-59; p. 35, planșele 7, 8, 9 și 10; p. 39, planșele 11 și 12.
Sesizăm contrastul dintre două suprafețe alăturate, doar dacă diferența de culoare depășește un anumit prag. Această diferență este percepută ușor diferit, de fiecare individ...

Copiii și arta: Beneficii surprinzătoare pentru dezvoltare

Elegant display of ancient Roman statues in a Rome museum.
Descoperă beneficiile artei pentru copii: creativitate, abilități cognitive, emoționale și sociale, esențiale pentru o dezvoltare armonioasă.

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Colorful abstract painting featuring bold brushstrokes and vivid acrylic colors.

Culoarea albă nu există – O perspectivă asupra percepției în artă

O explorare a percepției culorii albe în artă, dezvăluind iluziile optice și interpretările culturale care influențează modul în care o vedem.
A tattooed arm holds a light blue mug against a solid blue background in a studio setting.

Tatuajul ca formă de artă în cultura românească

Tatuajul în cultura românească reflectă identitate, tradiții și expresie artistică, evoluând de la simboluri străvechi la artă modernă.

COMENTARII RECENTE