-0.9 C
Timișoara
vineri, ianuarie 17, 2025

Cercetare doctorat: metoda studiului de caz colectiv

Mai jos, un exemplu foarte util pentru cercetarea calitativa, respectiv studiul colectiv de grup. Dupa cum se poate vedea, am un grup primar si unul secundar. Iarasi, intersectia dintre cele doua analize da cea mai corecta concluzie.

Spre deosebire de metoda studiului de caz individual, studiul de caz colectiv  implică crearea unui design de studiu pe cazuri multiple.[1] Avantajul major al acestei metode este acela că permite analiza concomitentă a mai multor cazuri (grup) ajungându-se la  sinteze comparative. Etapele de lucru au cuprins:

  1. Identificarea de legături cauzale între tema cercetată și contextele din viața reală.
  2. Selectarea cazurilor relevante, cu condiția ca acestea să se intersecteze, printr-un numitor comun și să aibă un set variabil de numitori comuni secundari
  3. Colectarea datelor, pentru fiecare caz individual, în parte, date provenind din: documente scrise (interviuri, volume, articole științifice) și/sau nescrise (fotografii, documentare, emisiuni TV etc).[2]
  4. Evaluarea observațională, descriptivă, a datelor, o coroborare între: informația oferită de documentele scrise, respectiv interpretarea subiectivă a documentelor nescrise.
  5. Stabilirea, pe baza evaluării observaționale, a următoarelor grupuri:
  • Grup critic, principal (cu maximum de informație)[3]
  • Grup secundar având rol de validare și/sau de a aduce informații noi, la tema cercetată (optional).
  1. Analiza datelor, realizată prin: pattern matching, explicații, analiză cronologică, modele logice de cauză-efect, sinteză comparativă.

În acest sens, Yin, dar și Miles și Huberman (1994) recomandă o abordare analitică ce poate include: analiza de conținut, crearea unor matrice de categorii, diagrame, tabele  de sinteză (se va urmări relația dintre variabile), ordonarea cronologică a datelor, sau folosirea unei alte scheme temporale.[4]

  1. Raportarea studiului de caz, va face uz de instrumente specifice, și anume: structuri cronologice, comparative, care, conform literaturii de specialitate,[5] se materializează sub forma diagramelor și/sau tabelelor.

[1] Robert K. Yin, Studiul de caz – Designul, analiza și colectarea datelor, Ed. Polirom, București, 2005, p.59.

[2] Vezi subcap. 4.1.1/C.

[3] Yin asociază termenul de replicare literară cu grupul critic deoarece prezice cel puțin un pattern pentru constructul grupului secundar, proces pe care îl numește replicare teoretică.

[4] Idem, op. cit., p. 173.

[5] Robert K. Yin, Studiul de caz – Designul, analiza și colectarea datelor, Ed. Polirom, București, 2005, pp. 40-49.

 

Concept studiu de caz colectiv – fotografia low-key

CONCEPT STUDIU DE CAZ COLECTIV – FOTOGRAFIA LOW-KEY
Nr.
crt.
Etapa Descriere Sinteză valori
I Identificare Limbajul vizual specific fotografiei low-key în raport cu arta contemporană. Semiotica negrului, conturează o conceptualitate bine ancorată în arta contemporană. Teme precum oniricul, psihanaliza, universalitatea vieții şi a morții, frica, drama, teroarea, noaptea, solitudinea etc., se pot reprezenta prin expresie artistică mai articulat, folosind fotografia low-key.
Context 1. Social

2. Spiritual

3. Geo-politic

4. Temporal

II Selectare artiști (cazuri) după: Numitoare comune principale (cadru principal) 1. Fotografia low-key

2. Artă conceptuală

Numitoare comune secundare (teme)

Notă: Cum nu ARTISTUL în sine ne interesează, recurgem la temele abordate de acesta în fotografia low-key, acestea devenind posibile numitoare comune.

Redarea propriilor trăiri, dramatism, dezumanizare, geneză, moarte, infern, haos, cosmos, tulburări psihice, fobii, dezastre, proteste, explorare a pierderii, separării, traume reprimate, exploatare umană, ideologii politice, urgențe umanitare, condiția umană precară, iluzii, singurătate, prizonierat, ascuns, mistic, mister, abuzul de putere.
III Colectare
date
Scrise Publice ziare, reviste, cărți, afișe
Nescrise Vizuale Materiale sau spirituale Albume de fotografii în format fizic sau digital, arhive de fotografie aparținând muzeelor, galeriilor de artă, fotografii pe paginile web ale artiștilor.
Simboluri
Audio-
vizuale
Filme
Emisiuni televizate
Documentare
Interviuri
IV Prelucrare
date
Obiectivă Personal Conceptul artistului despre opera sa
Impersonal Conceptul unui critic de artă sau a opiniei publice despre opera unui artist.
Subiectivă Observația – descriere + interpretare (conform propriei judecăți de valori)
V Eșantionare Grup Critic
(replicare
literară)
1.      Ansel Adams

2.      Sebastião Salgado

3.      Alex Majoli

4.      Misha Gordin

5.      Juha Arvid Helminen

Non-critic
(replicare teoretică)
1. Bill Hansen

2. Lee Jeffries

3. Jürgen Klauke

4. Thomas Ruff

5. Touhami Ennadre

6. Shirin Neshat

7. Joseph Dadoune

VI Analiza
datelor
Grupul principal

(pentru care avem cele mai multe date)

Pattern matching, explicații, analiză cronologică, modele logice de cauză-efect, sinteză comparativă, matrice de categorii, diagrame, tabele de sinteză.
Grupul secundar

(pentru care avem mai puține date dar avem mai mulți reprezentanți)

VII Raportare Intercalat și structurat Cronologice, comparație => construire a teoriei.

 

Ulterior, pentru clarificare, se mai poate crea o sinteză comparativă – pattern matching care sa arate fluxul de cercetare.

 

Atila Gombos
Atila Gombos
Doctor în arte plastice, profesionist multidisciplinar cu expertiză în web design, development și marketing. Îmbinând cunoștințele academice cu abilități tehnice și creative, creeaz proiecte care reflectă o viziune modernă asupra artei și comunicării.

Despre mine, despre tine…

Sunt poveștile și întâmplările pe care nu le voi spune niciodată nimănui. Sunt gândurile pe care le am în timp ce stau sub duș....

Negrul în literatura de specialitate (2019-2025)

Trebuie menționat, înainte de toate, faptul că, deși orice studiu are la bază analiza literaturii de specialitate, o acoperire a întregului domeniu de cercetare,...

Tehnici grafice: mezzotinta

Gravura constă în „inscripționarea” prin diverse metode chimice sau fizice a unui material, de regula dur, pentru a obține un obiect artistic de sine...

Contrastul simultan: când, cum și de ce; studiu de caz

În cazul în care lucrăm cu o culoare puternică, cum este roșul, avem de-aface cu o aparentă derogare flagrantă de la rigorile tehnicii low-key....

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Pablo Picasso, cubismul și influențe

Pablo Picasso, cubismul și influențe
Pictorul cel mai impresionat de această revelație a fost un tânăr spaniol numit Pablo Picasso.  A venit la Paris la nouăsprezece ani și a pictat subiecte expresioniste precum cerșetori, vagabonzi, artiști de circ. Dar nu s-a mulțumit cu atât și a început să studieze...

Despre decupaj, storyboard și unghiulație; exemple

Sunt întrebat, din ce in ce mai des, de către prieteni ce este decupajul, storyboard-ul și schița de unghiulație in industria video. Asa ca, am decis sa scriu un articol despre toate acestea, caci, cine stie, cuiva ii va fi util (studenții de la regie și...

COMENTARII RECENTE