-0.9 C
Timișoara
vineri, ianuarie 17, 2025

Mișcarea Bauhaus: culoare și nonculoare – Partea II

Școala Bauhaus a constituit un adevărat curent artistic, extrem de influent, care și-a pus amprenta asupra artelor plastice, dar și a arhitecturii, designului, fotografiei, si a altor domenii de creație ale secolului XX. Acest articol este continuarea, partea a doua, a primului, intitulat: Mișcarea Bauhaus: formă, culoare și nonculoare – Partea I.

Paul Klee (1879-1940)[1] pictor german-evreu, născut în Elveția, considerat un maestru al teoriei culorilor, a început prin a desena în alb și negru. Mai târziu, impresiile acumulate pe parcursul unei deplasări in Tunisia, l-au determinat să experimenteze folosirea culorii. A făcut-o, cu un stil aparte, influențat de expresionism, cubism, suprarealism și orientalism. Scrierile sale despre formă și teoria designului sunt comparate, ca importanță pentru  arta modernă, cu cele ale lui Leonardo da Vinci pentru Renaștere.

Fig. 1: Paul Klee, Park of idols, 1938; Fish Magic, 1925; Red Baloon, 1937; Gold Fish, 1925. Sursa: https://www.wikiart.org/en/paul-klee
Fig. 1: Paul Klee, Park of idols, 1938; Fish Magic, 1925; Red Baloon, 1937; Gold Fish, 1925.
Sursa: https://www.wikiart.org/en/paul-klee

Boala artistului a făcut ca lucrările sale din ultima perioada să fie dominate de imagini ale morții, de îngeri încă atașați de amintiri: Moartea și focul (1940), evoca lumea interlopă si, într-un cadru roșu, de infern, una dintre cele mai dramatice reprezentări ale chipului morții.

De altfel, negrul este frecvent întâlnit in lucrările lui Klee, evocând anumite trăiri, dar și ca un contrast care susține compoziția sau accentuează culorile: uneori, pătrate colorate, striații sau diferite modele sau obiecte coexistând într-un spațiu negru (Fig. 1).

Pentru Paul Klee, linia, dezvoltându-se dintr-un singur punct, era un agent autonom, spontan, care prin mișcarea sa a constituit dezvoltarea planului. Această metaforă a germinării formei compoziționale, a devenit un principiu fundamental al filozofiei designului Bauhaus, influențând pe mulți dintre contemporanii săi.

Lyonel Charles Feininger (1871-1956) a fost un pictor germano-american și un important exponent al expresionismului, pianist și compozitor.[2] În jurul anului 1910, sub influența cubiștilor, în special a lui Robert Delaunay, si-a stabilit propriul stil, cu planuri prismatice de culoare, parțial întrepătrunse, suprapuse, intersectate. El a adoptat fragmentarea unghiulară a formei și a spațiului întâlnită în cubism, sugerând o stare de energie spirituală și transcendență (Fig. 2).

Fig. 2: Lyonel Charles Feininger, Hopfgarten, 1920, Strassse in Paris, 1918, MOMA; Gelmeroda Village Pond, 1922, Gross Kromsdorf I, 1915, Minneapolis Institute of Art. Sursa: https://www.metmuseum.org/art/collection/search?q=Lyonel+Charles+Feininger
Fig. 2: Lyonel Charles Feininger, Hopfgarten, 1920, Strassse in Paris, 1918, MOMA; Gelmeroda Village Pond, 1922, Gross Kromsdorf I, 1915, Minneapolis Institute of Art. Sursa: https://www.metmuseum.org/art/collection/search?q=Lyonel+Charles+Feininger

Acest mod de lucru a atras atenția artiștilor din grupul de avangardă Blaue Reiter, așa încât, Feininger a fost invitat să expună împreună cu ei, la Berlin, în 1913. În 1917, a avut prima expoziție personală la Sturm Gallery din Berlin. A făcut parte din Berliner Sezession și a fost asociat cu grupurile expresioniste: Die Brücke, Novembergruppe, Gruppe 1919, cercul Blaue Reiter și Die Blaue Vier (Cei Patru Albaștri).[3]

Fritz Kuhr (1899-1975), fiind student și profesor la Bauhaus, între anii 1924 și 1930, spiritul creativ al acestei școli a influențat opera artistului stimulându-i, inclusiv pasiunea pentru experimente. Aici, întâlnește diferiți maeștri, printre care Paul Klee, László Moholi-Nagy, Wassily Kandinsky. Pe lângă pictură (Fig. 3), Fritz Kuhr a fost preocupat de fotografia experimentală și a participat activ la viața școlii Bauhaus.

Fig. 3: Fritz Kuhr, Untitled, 1952; Abstract Composition, 1952,  Lurking, 1951;  Flatterndess, 1953. Sursa: http://www.artnet.com/artists/fritz-friedrich-kuhr/
Fig. 3: Fritz Kuhr, Untitled, 1952; Abstract Composition, 1952, Lurking, 1951; Flatterndess, 1953. Sursa: http://www.artnet.com/artists/fritz-friedrich-kuhr/

A susținut pictura independentă și liberă distanțându-se de unitatea artei și tehnologiei propagată de Walter Gropius. A fost profesor de desen, iar după ce a primit diploma Bauhaus, a plecat la Berlin, unde a lucrat și a expus ca pictor independent. Spiritul creativ al acestei școli, a influențat opera artistului, stimulându-i pasiunea pentru experimente.

Dacă inițial,  picturile sale sunt o expresie a atracției pentru culoare și structuri aleatorii, sub influența Bauhaus, opera sa capătă o anume austeritate și orientare către abstracție.[4],[5].

Anni Albers (1899 – 1994), a urmat cursurile școlii, dar, ulterior, și-a pus amprenta asupra acesteia, prin arta țesutului și a schimbat concepția despre meșteșugurile „femeilor”, prin  inovațiile sale. Dincolo de integrarea modernismului abstract în țesăturile textile, Anni Albers a introdus și noi tehnologii în atelierul de țesut. Ea a dezvoltat un set de textile, folosind diferite tipuri de fibre sintetice și celofan, pentru a crea panouri acustice (Fig. 4).[6]

Fig. 4: Anni Albers, Tapestry, 1948; Upholster Material, 1929; Free-Hanging Room Divider, 1949; Design for Theater Curtain, 1928, MOMA. Sursa: https://www.moma.org/artists/96
Fig. 4: Anni Albers, Tapestry, 1948; Upholster Material, 1929; Free-Hanging Room Divider, 1949; Design for Theater Curtain, 1928, MOMA. Sursa: https://www.moma.org/artists/96

Piet Mondrian (1872–1944) pictor și influent teoretician de artă, cofondatorul mișcării De Stijl,[7] nu a fost un membru activ al Bauhaus, dar, faptul că opta pentru reducerea limbajului vizual, precum și prin compozițiile sale riguroase, a influențat activitatea școlii, astfel că eseurile sale despre teoria artei, scrise pentru revista De Stijl, au fost publicate și în seria Bauhausbücher.

Conceptul său „Noul Design”, se referea la relația dintre pictură și arhitectură, considerând neoplasticismul  drept direcție ce ar urma să revoluționeze designul și arhitectura. El a practicat un stil de pictură compus doar din culori primare, pe o grilă de linii negre verticale și orizontale și un fundal alb de bază (Fig. 5).

Fig. 5: Piet Mondrian, Composition with Red, Yelow and Blue, 1942; No.VI / Composition No.II; Composition with Yellow, Red, Black, Blue and Gray, 1920; Composition with Large Blue Plane, Red, Black, Yellow, and Gray, 1921; Composition with Red, Black, Yellow, Blue and Grey, 1921; Sursa: https://www.tate.org.uk/art/artists/piet-mondrian-1651
Fig. 5: Piet Mondrian, Composition with Red, Yelow and Blue, 1942; No.VI / Composition No.II; Composition with Yellow, Red, Black, Blue and Gray, 1920; Composition with Large Blue Plane, Red, Black, Yellow, and Gray, 1921; Composition with Red, Black, Yellow, Blue and Grey, 1921; Sursa: https://www.tate.org.uk/art/artists/piet-mondrian-1651

Lucrările sale, cu dreptunghiuri în culori primare, separate printr-o grilă de linii negre verticale și orizontale, linii de separare care împiedică orice sugestie de adâncime a dreptunghiurilor pictate, subliniază ideea că, în pictură, „trebuie mai întâi să încerci să vezi compoziția, culoarea și linia și nu reprezentarea ca reprezentare[8]

Bibliografie, note, observații:

[1] A predat la Școala Germană de Artă Bauhaus, la Academia din Düsseldorf, ș.a. Fiind identificat ca fiind evreu, a fost concediat de la Academie și i s-au confiscat, de către naziști, o serie de materiale și lucrări. Desenele sale din această perioadă, sunt semnificattive, ele reflectă tulburările politice ale zilei, tratând cu ironie violența politică, demagogia, emigrarea, militarismul.

[2] S-a născut și a crescut în New York, ccălătorind în Germania pentru a studia și a-și perfecționa arta. Mult timp a fost caricaturist comercial pentru reviste și ziare din SUA și Germania. La 36 de ani, a început să lucreze ca artist plastic. S-a ocupat și de fotografie, fără însă, a expune. A fost angajat și în activitatea didactică a Școlii Bauhaus fiind maestrul artist pentru atelierul de tipografie

[3] În 1937, oficialii naziști au inclus arta lui Feininger în cunoscuta expozițiaie de artă degenerată, ceea ce l-a determinat să se reîntoarcă în Statele Unite.

[4] Participă la o serie de expoziții importante, în Germania, în Europa, la expoziția itinerantă mondială „50 Jahre Bauhaus” (1968) ș.a. Lucrările sale se află, în colecții private și în mari muzee precum, Muzeul de Artă Saint Louis, Muzeului Paul Getty (SUA), ș.a.

[5] Ca și arta lui Feininger, și cea a lui Kuhr a fost considerată, de către regimul național-socialist, ca fiind o artă „degenerată”, ceea ce l-a determinat să se retragă, lucrând doar ca pictor decorator.

[6] Cercetările ei asupra acestor materiale au influențat producția de panouri similare și au condus la noi inovații. A proiectat țesături pentru producția în masă și a experimentat diverse tehnici de imprimare continuând, mereu, căutarea unui design textil inovator.

[7] Deosebirea dintre de Stijl și Bauhaus este aceea că de Stijl folosește doar linii drepte și forme dreptunghiulare, în aranjamente orizontale și diagonale și, spre deosebire de Bauhaus, elementele fotografice, cercurile și formele sau liniile curbate sunt absente.

[8] Neoplasticismul (1917) a susținut abstracția, reducând picturile la esențialul absolut de formă și culoare- culorile primare și alb-negru, alături de pătrate, dreptunghiuri sau linii drepte orizontale și verticale. Piet Mondrian a dezvoltat aceste principii în eseul  „Neo-plasticismul în arta picturală”.

Atila Gombos
Atila Gombos
Doctor în arte plastice, profesionist multidisciplinar cu expertiză în web design, development și marketing. Îmbinând cunoștințele academice cu abilități tehnice și creative, creeaz proiecte care reflectă o viziune modernă asupra artei și comunicării.

Abordarea Păcatului în Pictură: O Scurta Perspectivă Istorică și Conceptuală

De-a lungul istoriei artei, conceptul de "păcat" a fost una dintre temele centrale care a provocat și inspirat artiști din diferite culturi și epoci....

Mixaje între pigmenți pentru obținerea de diverse nuanțe de negru

În scop demonstrativ, s-au aplicat pe pânză diverși pigmenți negri, utilizați în pictură, pentru a observa diferența dintre nuanțe (Fig. 1). iar în partea...

Procesul văzului și percepția senzației de culoare

Radiațiile optice se propagă înspre și dinspre obiectele din jurul nostru. Unele lungimi de undă sunt absorbite, iar altele reflectate – acestea din urmă...

Umbra in pictura lui Caravaggio

Michelangelo Merisi da Caravaggio, cunoscut mai bine sub numele de Caravaggio, a fost unul dintre cei mai influenți pictori ai Renașterii târzii și Barocului...

ULTIMELE ARTICOLE

SELECȚIILE REDACȚIEI

Teoria Hering sau teoria procesului adversar

Fig. 4. Grupuri de celule adversare, unele care sunt excitate de roșu și inhibate de verde (R + G–) și altele care sunt excitate de galben și inhibate de albastru (Y + B–). Russell De Valois și colegii săi (1966) au identificat încă două tipuri de fotoreceptori care au fost inversul celor două anterioare: excitator verde/inhibitor roșu (G + R–) și excitator albastru/inhibitor galben (B + Y–).
Hering a gândit și a lucrat într-un mod complet diferit de Helmholtz. Helmholtz reușise să ofere o bază fiziologiei vederii cu ajutorul matematicii și fizicii. Hering, mai departe, dimpotrivă, a preferat datele psihologice, încercând să-și imagineze ce procese neuronale erau responsabile de senzații. Teoria lui...

Non-culorile; albul, negrul și griul neutru

Albul, negrul și toată gama gri-urilor pe care o poate forma amestecul celor două culori sunt clasificate ca și non-culori, deoarece nu conțin pigmenți cromatici, însă lucrurile nu stau chiar așa, după cum vom vedea analizând negrul și albul mai în detaliu. Amestecarea fizică...

COMENTARII RECENTE